CPCGoogle Ads (& Shopping)KøbmandsskabPowertips

Brug kostpriser i markedsføringen

Styr din annoncering efter hvor meget du tjener, og ikke kun efter hvor meget du sælger. Brug dine kostpriser i Google Ads, Google Shopping og andre kanaler.

Større virksomheder gør dette i stadig mere udbredt grad, men mindre virksomheder kan også med fordel få gavn af det.

Brug af kostpriser (COGS) gør dig mere konkurrencedygtig

En af de ting jeg synes er helt enormt vigtigt, når man laver online markedsføring på en webshop, er at bruge sine kostpriser i markedsføringen.

Det vil sige, at få sine kostpriser ind i Google Ads og Shopping, Facebook Ads, og andre steder man annoncerer. Det giver nemlig muligheden for at tilrettelægge sit spend budget efter hvad man tjener og ikke kun efter hvad man omsætter for.

Det er selvfølgelig specielt vigtigt, hvis man har et varesortiment med stor forskel i kostpriserne. Hvis man har den samme kostpris på tværs af alle varekategorier, så er det lidt lige meget, for så ved man jo godt, hvad man skal hente ind.

Dækningsgraden gør forskellen

Men har man én varekategori, hvor man tjener 10%, og en anden kategori hvor dækningsgraden ligger på 40% eller 50%, så er der jo enorm stor forskel på det.

Hvis man så kun laver annoncering baseret på ROAS, som kun baserer sig på salget. Det vil sige, hvis man bruger 10 kroner og sælger for 100 kroner, så er der jo forskel på, om det sker på en vare med en dækningsgrad på 10%, eller en vare med en dækningsgrad på 40%.

Jo større spend budget man har, jo vigtigere er det her, for så kan du rigtigt gå ind og optimere dit spend budget.

Så tal med dit bureau, eller hvis I selv kan gøre det, så få importeret kostpriserne ind.

Kostpriser kan være en kamp

I nogle organisationer er det et lidt politisk og følsomt emne, at arbejde med kostpriser og importere dem ind i eksterne systemer. Men slå et slag for det, for her kan man VIRKELIG hente både omsætning og bundlinje, og det er noget der virkelig kan rykke.

Der er systemer derude, der kan hjælpe med at få det ind. Så spørgsmålet er bare lige, hvordan du får det ud af dine systemer. Så skal det nok kunne komme ind i de andre systemer.

0
Læg en kommentar